Får du den funktion som du har tänkt dig eller händer det att en anläggning inte levererar den prestanda eller tillgänglighet som det var tänkt? Har du under den pågående pandemin stött på frågor om garantier vid force majeure? Hur slår det i så fall på investeringskalkylen och finns det något som man kan göra för att få det man betalar för? Under denna kurs kommer vi att djupdyka i prestanda- och tillgänglighetsgarantiernas förlovade värld med fokus på att öka förståelsen för hur man undviker några av de vanligaste fällorna.

Tid
6 timmar
Typ
Lärarledd
Plats
Distans under Q1, 2021
Pris
5900

Anmäl dig!

Intresseanmälan öppen för 2021

Efter ett lyckat genomförande i september planerar vi ett nytt kurstillfälle under första kvartalet 2021. Intresseanmälan är nu öppen för dig som vill känna dig tryggare vid garantifrågor. Exakt datum för kurstillfället kommer meddelas längre fram.

Ett kritiskt moment vid upphandling

Prestanda- och tillgänglighetsgarantier är bland det svåraste som finns i ett industriprojekt. Anledningen till detta är att det krävs såväl teknisk som juridisk kompetens för att utforma garantierna på ett sådant sätt att de skapar ett mervärde för investeringen. Problemet är bara att det inte endast är det svåraste, utan många gånger också det allra mest kritiska momentet i en upphandling.

Vid denna utbildning kommer vi att inleda med att diskutera vilket grundläggande syfte dessa garantier typiskt sett har från några olika perspektiv. VI kommer därefter utifrån praktiska exempel att gå igenom några av de vanligaste problem som vi stöter på i vår verksamhet.

Fokus på praktiska exempel

För att skriva en bra garantitext måste man även förstå vilka egenskaper som är lämpliga att hantera under vilken typ av garanti, man måste förstå vad som är mätbart och vad konsekvensen är om garantin inte uppfylls. Vi kommer därför att lägga stort fokus på att genom praktiska exempel bryta ned de olika garantierna och diskutera vanliga fällor och fallgropar samt ge tips på hur man istället kan formulera garantitexten för att uppnå det tänkta syftet.

Utan väl genomtänkta påföljder för garantibrott riskerar allt hårt arbete med att utforma själva garantierna att bli bortslösat. Vi kommer därför slutligen att diskutera vilka påföljder som är relevanta för garantibrott samt hur dessa samspelar med leverantörens övriga ansvar under ett leveranskontrakt.

Kursen leds av topprankade Fredrik Sandström och Christian Hybbinette

Fredrik Sandström företräder i huvudsak klienter i samband med byggnation, drift och underhåll av olika typer av industriella anläggningar. Fredrik har gedigen erfarenhet av att upprätta och förhandla de olika typer av avtal som kan aktualiseras inom ramen för en industriell anläggningsleverans, till exempel design- och projekteringsuppdrag, bygg- och anläggningsentreprenader, utrustningsleveranser samt offtake- och råvaruförsörjning.
Läs mer om Fredrik här. 

Christian Hybbinette har särskilt fokus på industrins standardavtal och biträder regelbundet ett flertal av Sveriges största industriföretag med att upprätta, förhandla och tolka leverans- och installationsavtal. Christian är ledamot i ICC:s handelsrättskommitté och anlitas ofta som föreläsare inom avtals- och köprätt.
Läs mer om Christian här. 

Målet med kursen

Efter den kursen kommer du att förstå skillnaden på tillgänglighet-, prestanda- och absoluta garantier, och du kommer att ha en bättre känsla för vilka egenskaper som är lämpliga att hantera under var och en av dessa garantityper. Du kommer också att ha fått en ökad insikt i hur man strukturerar dessa garantier för att faktiskt få något för pengarna.  

Målgrupp 

Kursen riktar sig till dig som arbetar med komplexa anläggningar. Detta oavsett om du är inköpare, projektledare, KAM eller service – och underhållsansvarig.

Innehåll

  • Syften med garantier (såväl ur leverantörens och beställarens perspektiv) 
  • Prestandagarantier – vilka egenskaper är lämpliga att kräva garantier för och vilka fallgropar ska man undvika? 
  • Tillgänglighetsgarantier – vad är tillgänglighet, hur mäts tillgänglighet och vilka fallgropar bör man undvika? 
  • Påföljder vid garantibrott (avhjälpande, vite, exklusiv påföljd, etc.) 

Genomförande

Kursen är lärarledd och genomförs digitalt på distans unde en heldag. Dagen avslutas med en valfri frågestund.

Efter avslutad kurs tilldelas du ett diplom.

Välkommen att förbättra dina kunskaper om avtalsskrivning och upphandlingsskrivning tillsammans med SSG! Har du frågor? Kontakta markus.sandgren@ssg.se

Intresseanmälan