För att överleva den nya industrialiseringen som just nu pågår, så är SKF på väg att byta ut sin gamla affärsmodell från att bara sälja rullager till att erbjuda kunderna abonnemang på pålitlig rotation.

– Vi har beslutat att helt förändra affären och göra allt på ett annat sätt, förklarade Victoria van Camp, CTO på SKF, vid sitt anförande på SSGs konferens Industri & Framtid.

 SKF har en pålitlig tillverkning av rullager i några av den diskreta tillverkningsindustrins mest digitaliserade produktionsmiljöer. Men liksom i många andra områden, så möter även SKF en helt ny typ av konkurrens från nyuppsatta fabriker i lågkostnadsländer.

– Vi har en 112-årig historia, men möter tolv år gamla företag som är minst lika bra och mer snabbfotade än vad vi är, sade Victoria van Camp, CTO på SKF, och fortsätter:

– Vi är ett bra företag med en högt automatiserad produktion, men vi har kommit fram till att vi inte kan fortsätta på samma sätt som tidigare. Därför bestämde vi oss redan för några år sedan att vi måste förändra vår affärsmodell. Det fungerar inte i längden med att fortsätta med våra gamla erbjudanden via våra traditionella marknadskanaler. Vi måste helt enkelt förändra affären och göra allt på ett annat sätt.

Ny affärsmodell

SKF fann då att deras kunder egentligen inte var intresserade av att endast upphandla maskindelar, utan var mer intresserad av att deras maskiner rullar och går. Därför är SKF nu successivt på väg att ändra sitt kunderbjudande från försäljning av rullager till pålitlig rotation.

– I en pappersmaskin finns det 400 valsar. Om något rullager i någon av dessa går sönder, så kommer det inte ut något papper på andra sidan. Därför vill vi istället erbjuda kunden garanterad och pålitlig rotation, vilket inkluderar smörjsystem, tätningar, underhåll och övervakning, sade Victoria van Camp.

Redan idag övervakar SKF idag via denna tjänst fyra miljoner rullager.

– Vi har som mål att på detta sätt övervaka 40 miljoner och sedan 150 miljoner rullager. För att garantera pålitlig rotation och bättre kunna kontrollera processerna, så behöver vi addera till mycket AI. Det var en av anledningarna till att vi för en månad sedan köpte den israeliska AI-startupen Presenso med vars hjälp och teknologi det blir möjligt att övervaka allt fler punkter. Presenso utvecklar mjukvara som med hjälp av AI kan förutse behovet av underhåll.

Netflix för maskindelar
SKF menar att de har skapat ett Netflix för maskindelar.

– Vi har under lång tid införskaffat djupa kunskaper om varför våra kunders sajter fungerar och ibland går sönder. Nu kan vi erbjuda dem abonnemang på pålitlig rotation per månad eller per ton producerat material. Det ger både oss och dem en ”winwin”-situation. Tidigare fick vi sälja mer när rullagren gick sönder - nu blir det bra för oss alla, så länge kundernas maskiner snurrar, förklarade Victoria van Camp och avslutade:

– Vi har funnits i 112 år och vill fortsätta addera värde till svensk industri. Vi ligger teknologiskt i frontlinjen och det finns fortfarande framtidshopp för våra gamla stora svenska industrijättar.