SSGs tjänst Anläggningsinformation utvecklas som app

SSGs tjänst Anläggningsinformation utvecklas som app

2017-09-12 | SSG, Arbetsmiljö, Digitalisering, Tjänster

SSGs tjänst för lokal säkerhetsinformation på industrianläggningar har vidareutvecklats och testas nu som app. Förutom förbättrat gränssnitt har fler funktioner lagts till, allt i från säkerhetsinformation till lunchmeny.

– Vi ville göra en tjänst dit man ville återkomma för att få relevant information, säger Michael Dabrowski, VD på StickyBeat.

SSGs tjänst Anläggningsinformation testas som app under namnet SSG on site. I tjänsten, som lanserades 2015, kan en entreprenör få lokal information om en industrianläggning så som larmnummer, kartor och lastnings- och lossningsinformation direkt i sin mobiltelefon. Efter vidareutveckling och önskemål från kunder har nu nästa steg tagits, och nu testas tjänsten som app med nytt gränssnitt och nya funktioner.

– Digitaliseringen inom industrin ger stora fördelar, säger Nina Hammarberg, Innovation Manager på SSG. På många ställen används fortfarande papper för lokal säkerhetsinformation, och den informationen blir snabbt gammal eller tappas bort. Anläggningsinformation var uppskattad hos våra kunder, och därför ville vi försöka göra den ännu bättre.

Istället för papper gav en digital tjänst via mobiltelefonen bättre möjligheter att få ut aktuell information, dessutom med större räckvidd.

– Om man hade gjort exempelvis en lokal SSG Entre-kurs, och sedan besökte en anläggning några månader senare så var det lätt att glömma vad som gällde. I Anläggningsinformation kan man därför få en uppfräschning kring säkerheten, alltid med uppdaterad information, säger Nina Hammarberg.

Större möjligheter som app

För att utveckla Anläggningsinformation togs den in i ”Lyftet”, SSGs interna innovationsprogram. Tillsammans med den digitala innovationsbyrån Sticky Beat, som var med och tog fram spelet ”Safety Factory”, arrangerades ett antal workshops. Resultatet blev en ny app SSG on site, som gav större möjligheter till användarnytta.

– Vi utvecklade detta till en app istället för en mobil webbsida, säger Nina Hammarberg. Det gav oss fler möjligheter med smarta funktioner, bland annat med push-notiser. Genom att samla all information på ett ställe skapar vi en säkrare arbetsmiljö för entreprenören.

– Vårt mål var att identifiera hur vi kunde skapa en tjänst som blir en naturlig plats för användarna, säger Michael Dabrowski, VD på StickyBeat. Vi ville göra en tjänst dit man ville återkomma för att få relevant information. Workshops med utgångspunkt i användarupplevelsen gav oss en bra insikt och förståelse för kundresan vilket även ledde till slutsatsen att vi behövde ta fram en app och inte en webblösning. 

Skarpt läge under driftstopp

I nya SSG on site kan industrianläggningen lägga in nyheter, visa larmnummer, skicka ut push-notiser, lägga in dokumentation om anläggningen och visa kartor. Första testet blir under vecka 40 under ett driftstopp på en industrianläggning, och SSG on site kommer då att bli den plats där entreprenörerna hittar informationen om anläggningen. SSG kommer att vara på plats och ge stöd och demonstrera tjänsten. De synpunkter och insikter som samlas in där kommer också att utgöra grund för vidare utveckling.

En ny funktion som efterfrågats är också möjlighet att visa anläggningens lunchmeny.

– Detta är ett sätt att göra appen till en mer värdefull tjänst för både användaren och anläggningen, säger Michael Dabrowski. Vi ville skapa större användarnytta och paketera det på ett roligt sätt. Vi blandar nyttig information för entreprenörerna tillsammans med viktig information från anläggningen. På så sätt hoppas vi göra SSG on site till en tjänst som får en självklar och central roll för användaren före under och till och med efter besöket på anläggningen.

– Lunchmenyn var efterfrågat av entreprenörerna, och visst kan det också vara kritisk information som man snabbt behöver nå, avslutar Nina Hammarberg och ler.

Läs mer om SSG on site här. Vill du veta mer, kontakta Nina Hammarberg.